Tisztelt Képviselő Úr!
Válasz a K/10712. számú írásbeli kérdésére: „ltt a piros, hol a piros, azaz mi is a valós helyzet a szerencsejáték ágazat ellenőrzésének területén?”
Kép forrása: www.hirado.hu
A Nemzetgazdasági Minisztériumban jelenleg nem zajlik vizsgálat a játéktermek és a játéktermekben üzemeltetett pénznyerő automaták üzemeltetési gyakorlatával kapcsolatban, mivel azok betiltását követően a szerencsejáték felügyeleti feladatokat ellátó Nemzeti Adó - és Vámhivatal (NAV) a korábbi liberalizált pénznyerő automata piacot érintően — a 2012. október-december időszakban 5302 db, a 2013. január-február hónapokban 3755 db — összesen a mai napig az elmúlt fél évben több mint kilencezer — helyszíni ellen őrzést végzett. A helyszíni ellen őrzések eredményeit hasznosítva tiltott szerencsejáték szervezés vétség miatt az állami adóhatóság számos feljelentést is tett, emellett pedig engedély nélküli szerencsejáték szervezés miatt a 2012 januárjától 2013 márciusáig terjed ő időszakban 137 esetben kezdeményezte az illegális szervezés színhelyéül használt üzlet bezárását.
A NAV szerencsejáték felügyeleti feladatot ellátó szervezeti egysége (NAV SZEF) a 2012. októberi tiltás utáni időszakban részben a saját ellen őrzésekben megismert illegális szervezési eljárások elleni hatékonyabb fellépés, részben pedig a még nem ismert, újabb visszaélési technikák felderítése érdekében szoros együtt működésben áll a NAV más szervezeti egységeivel és egyéb hatóságokkal . Az összehangolt hatósági fellépés tagjaiként említhetjük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalt, az Országos Rend őr-főkapitányságot, az Alkotmányvédelmi Hivatalt, a Szervezett B űnözés Elleni Koordinációs Központot, illetve a NAV SZEF-fel együttműködő szervek közé tartozik az ARTISJUS Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület, a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége Közös Jogkezelő Egyesület (MAHASZ) is.
Az internetes terminálok és más hasonló, a játéktermi pénznyerő automaták helyett egyes illegális játékhelyeken üzemeltetett műszaki berendezésekről a szerencsejáték felügyeleti hatóság és a vele együttműködő hatóságok kiterjedt ismeretekkel rendelkeznek, a visszaélési technikák jogi minősítését követően, az e jogi minősítésnek megfelelő hatósági fellépésre kerülhet sor. Az új manipulációs technikákról információt az érintett hatóságok ellenőrzési, felügyeleti tevékenységük mellett állampolgári bejelentésekből, illetve akár sajtótermékekből is szerezhetnek. A sajtótermékekből származó információk többnyire a széleskörű hatósági együttműködés alapján már rendelkezésre álló ismeretek megerősítésére, kiegészítésére szolgálnak. A nemzetgazdasági miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó közigazgatási szerveknél így kifejezetten és célzottan a Hír TV 2013. április 5-i szerencsejáték tárgyú adása hatására nem indult eljárás, az állami adóhatóság a már megkezdett szélesebb körű hatósági együttműködést folytatja az illegális szervezők ellen 2013. április 5-ét követően is, a sajtótermékekből rendelkezésre álló kiegészítő információk esetleges hasznosításával.
A szerencsejáték szervezéshez használt műszaki berendezések típusvizsgálata, hitelesítés e körében a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH), e műszaki berendezések üzemeltetésének szerencsejáték felügyeleti és műszaki ellenőrzése során a NAV SZEF és vele együttműködésben az MKEH járhat el . Az ellenőrzések keretében közvetve a gyártók, karbantartók esetleges visszaélései is kiszűrhetők.
A magyarországi három II . kategóriájú játékkaszinóban 2013 . márciusi adatot alapul véve 341 pénznyerő automata m űködik. A korábbi, liberalizált piaci pénznyerő automata számhoz képest alacsony számú játékkaszinóbeli pénznyerő automatával kapcsolatban egyelőre nem merült fel az állami központi szerverre csatlakoztatás kérdése, tekintettel a pénznyerő automaták csekély számára. Az állami adóhatóság 2012-ben 382, 2013. április .12-ig pedig 97 helyszíni ellenőrzést végzett a három játékkaszínóban. A helyszíni ellenőrzések keretében különösen a mérésügyi hitelesítési bizonyítványok, hitelesítések, bizonylati elszámolás, üzemeltetési naplóvezetés, a feltöltés, ürítés, kifizetés, kinyitás vizsgálatára, élőjáték ellenőrzésre van lehetőség. A játékkaszínók adatszolgáltatása alapján az ellen őrzés egyes mozzanatai a felügyeleti szerv hivatalos helyiségében is folytathatók a bizonylatok és a vídeó felvételek vizsgálatával.
A játékkaszinókban üzemeltetett pénznyerő automaták forgalma a szervezői tiszta játékbevétel forgalmának részét képezi, amelyről a felügyeleti szerv részben a hatósági ellenőrzések, részben a szervezői adatszolgáltatások alapján pontos adatokkal rendelkezhet. A bizonylatolás főszabály szerint a játéktervben meghatározott esetekben kötelező, ha azonban a szerencsejáték felügyelet a kötelező esetekben a bizonylatolás elmaradását vagy a játéktervben nem rögzített, de az ellen őrzés alapján kockázatos esetben bizonylat kiadását tartja szükségesnek, a játékforgalom követhetősége érdekében megteszi a megfelelő intézkedéseket.
A játékkaszinókban üzemeltetett pénznyerő automatákra vonatkozó szabályozás — így a kaszinókban működtetett automaták megadóztatására, és ellen őrzésére vonatkozó rendelkezések — folyamatos felülvizsgálat alatt állnak.
Végezetül tájékoztatom arról, hogy az irányításom, illetve a felügyeletem alá tartozó szervek működését a jogszabályokban meghatározott jelentéstételi és egyéb monitoring eszközökkel folyamatosan nyomon követem.
Budapest, 2013. április 24.
Üdvözlettel:
Varga Mihály
Nemzetgazdasági Miniszter