Tisztelt Képviselő Úr!
A Miniszterelnök úrhoz intézett, az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (8) bekezdésében foglaltak alapján írásbeli választ igénylő „Mire akarnak elkölteni lóhalálában 500 milliárdot?” című, K/11986. számú kérdésére az alábbi tájékoztatást adom.
Kép forrása: www.nettober.hu
Mindenekelőtt megnyugtatom önt, hogy az offshore témában feltett kérdéseivel nyitott kapukat dönget. A Kormány teljesen tiszta és világos képet fog adni Magyarország lakosságának arról, hogy kik, milyen célokra és milyen formában kaptak fejlesztési forrásokat, és arról is, hogy hogyan használták fel azokat. A Kormány tehát olyan helyzetet szeretne teremteni, ahol az utolsó forintnyi közpénz útja is nyomon követhető, ha azt támogatásként nyújtja az állam.
Emlékeztetem Képviselő urat, hogy ez a kormányzati törekvés nem új keletű, a kormányváltás óta számos intézkedést hoztunk annak érdekében, hogy ilyen jellegű, az átláthatóságot sértő visszaélések ne történhessenek meg. A lehető legmagasabb szintű jogszabályba, az Alaptörvénybe foglaltuk a követelményeket. Teljes szigorral lépünk fel minden olyan esetben, amikor közpénzek jogosulatlan kezekbe jutnak.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (a továbbiakban: NFÜ) eddig azt a gyakorlatot követte, hogy a pályázati dokumentáció részét képez ő nyilatkozat formájában – tehát a pályázók önbevallása alapján - tett eleget az átláthatóságot vizsgáló kötelezettségének. A szeptember elsejétől bevezetett eljárásrend annyival szigorúbb, hogy a nyilatkozat már nem pusztán a megfelelésről szól, tételesen bemutatja, hogy a vonatkozó jogszabályok egyes feltételeinek milyen tények alapján felel meg a pályázó. Ennek a valódiságát pedig az elérhető közhiteles nyilvántartások alapján ellenőrizni is fogjuk.
Kérem Képviselő urat, hogy ne abból próbáljon politikai tőkét kovácsolni, hogy vizsgálóbizottsági rivaldafényben tetszeleg a sajtóban. Ez a Kormány volt, amely az offshore kérdést napirendre vette, Alaptörvénybe iktatta, ez a Kormány az, amely precedens értékűen szigorú ellenőrzést vezet be és ez a Kormány az, amely felvállalja, hogy 2007-re visszamenőlegesen is megmutatja a magyar embereknek, hogy kiknek nyújtott támogatást uniós forrásból az ország.
Az 500 milliárd forintos új pályázati keretet érintő kérdésével kapcsolatosan fontos megjegyezni, hogy annak forrása javarészt a tervezési árfolyam átszámításából ered, kisebb részben pedig hazai költségvetési kockázatra, éppen a minél nagyobb szám ú pályázói támogatást lehetővé tevő túlvállalás eredményezi. Tekintettel a pótlólagos források eredetére, azok arányosan jelennek meg valamennyi operatív programban.
Csak az elmúlt egy hónapban sikerült 250 milliárd sorsáról határoznunk: a döntéshozatallal érintett keretből a Gazdaságfejlesztési Operatív Programon belül mintegy 117 milliárd forintos összegű támogatásról döntöttek KKV fejlesztésre illetve munkahelyteremtő nagyberuházásokra, továbbá a kutatás-fejlesztési projektek és a kis- és közepes méretű vállalkozások informatikai fejlesztéseire. A kockázati tőke bevonásával létrejövő projektek támogatására pedig 24 milliárd forintot utalt ki az NFÜ.
A Regionális Operatív Programok keretében 72 milliárd forintos összegben született döntés, ennek keretében például turisztikai fejlesztések valósulhatnak meg további 15 milliárdos nagyságrendben. Ezen felül ebből az összegből jut a közútfejlesztési projektekre, egészségügyi alapellátás fejlesztésre, város rehabilitációs és közösségi közlekedési fejlesztésekre is.
A környezet és energia területén az egyházak energiahatékonysági beruházásai 10 milliárdos támogatást kapnak, és a távhőfejlesztés is újabb forrásokhoz jut.
A társadalmi infrastruktúrát jelentő fejlesztések keretében eddig közel 50 milliárd forintot költünk egészségügyi infrastruktúrafejlesztésre, a kórházak struktúraváltásának támogatása keretében. Ezen a területen is további döntések várhatóak a közeljövőben, több tízmilliárd forint összértékben.
A következő két-három hétben további 65 milliárd forintot osztunk szét megújuló energia- és energiahatékonysági projektekre is.
A társadalmi infrastruktúrát jelentő fejlesztések keretében eddig csaknem 50 milliárd forint jutott az egészségügyi infrastruktúra fejlesztésre a kórházak struktúraváltásának támogatása keretében. E területen is további döntések várhatóak hamarosan, további több tízmilliárd forint összértékben.
További források megnyitása várható még a humáninfrastruktúra, társadalmi felzárkóztatás, a munkaerőpiaci képzések valamint a közlekedési fejlesztések területén.
Felhívom a tisztelt Képviselő úr figyelmét, hogy mindennemű összeesküvés elméletek gyártása teljességgel fölösleges: aki uniós forráselosztásban jártas, az előtt pontosan ismert tény, hogy az egyes források felhasználásának helye és módja a Kormány nyilvános határozataiban kiadásra kerülő akciótervekből megismerhető, így azok figyelmes elolvasása után pontosan felmérhetők a Képviselő úr kérdéseiben foglalt döntési pontok: milyen terület mire és mennyit kap, és milyen formában.
A pályázatok elbírálásának menete a fejlesztéspolitikai ágazati jogszabályunkban pontosan meg van határozva, így javasolnám, hogy Képviselő úr olvassa el egyszer ezt a jogszabályt.
Budapest, 2013. szeptember 10.
Tisztelettel:
Dr. Semjén Zsolt