Dr. Kövér László úrnak
az Országgyűlés elnökének
Tisztelt Elnök Úr!
Magyarország Alaptörvénye 7. cikk (2) bekezdése, az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (8) bekezdése és az egyes házszabályi rendelkezésekről szóló 46/1994. (IX.30.) OGY határozat 91. § (1) bekezdése alapján „Miért éppen Nebraska?” címmel írásbeli választ igénylő kérdést kívánok benyújtani Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez.
Kép forrása: www.penztargepcentrum.hu
Tisztelt Miniszter úr!
Az Országgyűlés tavaly ősszel határozott arról, hogy minden egyes pénztárgépet online be kell kötni a NAV rendszerébe, hogy adataikat, a napi forgalmat ellenőrizhessék.
A határidő 2013. április 30. volt, amelynek teljesítése, már akkor látszott, irreális. Még most sincs olyan pénztárgép forgalomban, amely megfelelne a követelményeknek! Így az ebből tervezett 95 milliárd forintnyi költségvetési bevétel – ÁFA növekedés – sem fog teljesülni, s e hibás tervezés miatt a kormány újabb megszorításokra kényszerülhet.
Az intézkedés kb. 200 ezer pénztárgép cseréjét követeli meg vállalkozói oldalon. Ez, a hírek szerint 120.000 Ft-os egységárral számolva minimum 24 milliárd forint többletkiadás a vállalkozói szférának! De van, ahol az átállás ennél sokkal drágább, akár 300.000 Ft gépenként. Összességében tehát a kormányzati intézkedés akár ötven milliárd forint plusz terhet jelenthet a vállalkozóknak. A kormány 50.000 Ft-os támogatást ajánlott fel pénztárgépenként - ez a költségek kis részére elég. Különösen hátrányosabb helyzetű térségekben, ahol nem általános az internet elérés, annak bekötési díja is hozzáadódik.
A költségek közvetlen növeléséről – új pénztárgépek beszerzése vagy régiek felújítása – azonban vélhetően úgy gondolták, hogy nem elég, ezért sportszerű nehezítésként a Nemzetgazdasági Minisztérium olyan intézkedést hozott, amely az adatok továbbítását is havi tízezer forintos költséggel terheli meg. Vagy szándékosan, vagy hozzá nem értésből a bekötés technikai feltételeit úgy határozták meg, hogy annak egyik magyar szolgáltató sem felel meg – így a legkényesebb adózási adatokat (!!!) egy külföldi szolgáltatónak kell majd továbbítani, kifizetve a magas roaming díjakat.
Külföldi szolgáltatóval tömegesen szerződést kötni nem könnyű. Fel is tűnt egy 2012 végén alakult vállalkozás, amelyik közvetítene a külföldi szolgáltatók és a magyar vállalkozók között. A gond csak az, hogy a Mobil Adat Kft. egy Nebraskában bejegyzett cég, offshore cég, amely nyilvánvalóan az adóelkerülés céljából települt a nevezett államba. Több mint kínos, hogy az adókerülés csökkentése céljából indított projekt környékén ilyen cég tűnik fel.
Mindezek alapján kérdezem Miniszter urat:
- Felülvizsgálják-e az NGM vonatkozó rendeletét (3/21013. (II.15), NGM rendelet, 3. melléklet, I. F, FD, 20. pont), hogy elkerüljék a kényszerű roamingolással járó problémákat és plusz költségeket?
- Számításba vették-e, hogy milyen kockázatot jelent a kényszerű roamingolás, ami miatt nemzetbiztonsági szempontból érzékeny adatok tömegét fogjuk külföldre továbbítani?
- Van-e kapcsolata a minisztériumnak a Mobil Adat Kft-vel, folytattak-e megbeszéléseket a céggel, ismerik-e a tulajdonosi hátterét?
- Mit keres egy adókerülő offshore cég az adókerülés ellen indított program környékén? Mit tesz a minisztérium, hogy e visszás helyzetet kezelje?
Várom megtisztelő válaszát.
Budapest, 2013. június 4.
Vágó Gábor
országgyűlési képviselő
(LMP)