Tisztelt Képviselő Asszony!
Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (8) bekezdése alapján K/11011. számon hozzám benyújtott „Miért mondott fel egy tízmillió euró összköltségvetésű uniós projektet a Hortobágyi Természetvédelmi Génmegőrző Nonprofit Kft.?” című írásbeli kérdésére a következő választ adom.
Kép forrása: www.asztrotajkep.hu
A rendelkezésemre álló információk birtokában megállapítható, hogy a LIFE 11 Nat/HU/000924 számú „Legelőtavak élőhely-kezelése a Hortobágyon” címet viselő LIFE+ projekt megvalósítását szolgáló támogatási szerződés felmondását a Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Nonprofit Kft.) egyértelműen a jogi kockázatok és akadályok, illetve a projekt átgondolatlansága miatt kezdeményezte az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatóságánál.
A Nonprofit Kft. által benyújtott pályázat központi, költségvonzatait tekintve is jelentős eleme egy Kft. megvásárlása volt, melynek megvalósítására a pályázatban több száz millió Ft-os összeget állítottak be. A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 8. § (8) bekezdése kimondja, hogy „Az a nonprofit gazdasági társaság, amelyben az állam vagy a helyi önkormányzat külön-külön vagy együttesen legalább az e törvény szerinti többségi befolyással rendelkezik – a hulladékgazdálkodási tevékenységet végző nonprofit gazdasági társaságot ide nem értve–, csak többségi állami vagy önkormányzati tulajdonú nonprofit gazdasági társaságban szerezhet részesedést, és csak olyan nonprofit gazdasági társaságot alapíthat, amelyben többségi tulajdoni részesedéssel rendelkezik.”
Fentiek alapján a pályázat megvalósítása jogi akadályokba ütközik, hiszen a Nonprofit Kft., mint 100%-ban állami tulajdonú gazdasági társaság nem vásárolhat meg egy 100%-ban magántulajdonban lévő, nem nonprofit gazdasági társaságot. A projekt benyújtását követően bekövetkezett jogszabályi változások eredménye ugyanakkor, hogy a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (a továbbiakban: Igazgatóság) a szóban forgó Kft. számára nem tudja garantálni az általa jelenleg használt, a projekt célterületét képez ő földterületek hasznosítási jogának biztosítását a földhaszonbérleti szerződésének lejáratát követő időszakban. Az Igazgatóságnak a vonatkozó jogszabályok, valamint a nemzeti park igazgatóságok természetvédelmi célú termőföld hasznosítását részletesen szabályozó 12/2012. (VI. 8.) VM utasítás rendelkezéseinek megfelelően, nyilvános pályázat útján kell gondoskodnia a vagyonkezelésében álló területek haszonbérbe adásáról.
Mivel 2013. február 28-ig sem a Vidékfejlesztési Minisztérium, sem az Igazgatóság nem volt a Nonprofit Kft. felett tulajdonosi jogokat gyakorló szerv, nincs információnk arról, hogy a projekt végrehajtása terén a 2012. szeptemberi kezdés óta miért nem történtek lépések.
A LIFE+ programban bármely, az Európai Unióban bejegyzett jogi személy pályázhat, a pályázatok bírálatát pedig az Európai Bizottság végzi külső szakért ők bevonásával. A Vidékfejlesztési Minisztérium a LIFE+ programban nemzeti kapcsolattartó szerepet tölt be, bírálati joggal nem rendelkezik. A LIFE+ megfelelő előkészítése a pályázó saját felelőssége. Lényeges tudnivaló, hogy ha egy LIFE+ projekt végrehajtása során probléma – például jogi akadály – merül fel, amely ellehetetleníti az adott akció végrehajtását, a Bizottság az akció költségét nem fogadja el elszámolható költségként, ezáltal csökken az uniós támogatás mértéke.
A sajtóhírben hivatkozott, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., valamint a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság közötti, a nemzeti vagyonról szóló 2011 . évi CXCVI. törvény szerinti megbízási szerződés megkötéséről a Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Nonprofit Kft. feletti tulajdonosi joggyakorlás átadása érdekében című 1024/2013 . (I. 25 .) Korm. határozat alapján a Nonprofit Kft. alapítói jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2013. február 28. napján megbízási szerződést kötött az Igazgatásággal, amelyben a Társaság alapítói jogait 2013. február 28-i hatállyal az Igazgatóságra ruházta át. A tulajdonosi jogok gyakorlásának átadásával az egységes irányítás, átláthatóbb működés és struktúra mellett a Nonprofit Kft. hatékonyabban működtethető mind gazdálkodási, mind természetvédelmi szakmai szempontból. A természetvédelmi célok elérése meggyőződésem szerint a Nonprofit Kft. és az Igazgatóság szoros együttműködésében továbbra is megvalósítható.
A LIFE+ projekt céljait a Nonprofit Kft. használatában maradó területeken a legelőnyomásnak a meglévő állatok segítségével történő növelésével, a Nonprofit Kft.-től elkerülő területeken pedig a helyi gazdálkodók állatállományával fogja az Igazgatóság megoldani. Ezekkel az intézkedésekkel az 5 éves lefutású LIFE+ projekt célkitűzéseit messze meghaladóan, 2-3 éven belül akár 8-10.000 állategységgel kívánja növelni az Igazgatóság a nemzeti park legelőterületeit kezelő háziállatok számát. Ilyen nagyságrendű állatlétszám növelés a LIFE+ projekt célkitűzéseinél lényegesen nagyobb mértékű foglalkoztatottság növelést is igényel, igaz nem az állami, hanem a magánszektorban.
Fontosnak tartom hozzátenni, hogy a Képviselő Asszony által hivatkozott 2 milliárd Ft összegű teljes forrás lehívása a projekt folytatása esetén sem valósulhatna meg. Például a korábban már kiemelt, Kft. vásárlást célzó projektelem a projekt folytatása esetén sem valósulhatna meg, a Bizottság az arra beállított összeget nem fizetné ki — függetlenül attól, hogy az összeg szerepelt a tervben.
Összefoglalásként, kérdésére válaszolva tájékoztatom, hogy a LIFE+ projekt felmondásának kezdeményezése nem kapcsolható érdekcsoportokhoz. A Nonprofit Kft. a projekt felmondását a megvalósítást bizonytalanná tevő jogi akadályokra figyelemmel indítványozta, részleteit az Európai Bizottsággal egyezteti.
Remélem, hogy tájékoztatásom választ adott a Képvisel ő Asszony részéről felmerült kérdésekre.
Budapest, 2013. május 21
Üdvözlettel:
Dr. Fazekas Sándor
Vidékfejlesztési Miniszter