Tisztelt Képviselő Úr!
Válasz a K/11434. számú írásbeli kérdésre: „Miért éppen Nebraska?”.
Kép forrása: www.itbusiness.hu
A Kormány az online pénztárgépekre történő áttérés folyamatát, az átállással kapcsolatos határidők ütemezését az online pénztárgépekre vonatkozó szabályozás előkészítése során tartott széleskörű társadalmi egyeztetés keretében megismert véleményének figyelembe vételével határozta meg.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a pénztárgépeket engedélyező Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal a 2013 februárjában kihirdetett rendelet szerinti feladatok ellátására teljes mértékben felkészült és el is látja azokat. Mára a pénztárgép üzemeltetők támogatásának szabályai is ismertek, tehát az állam részéről befejeződtek az előkészületek.
Tájékoztatom Képviselő Urat, hogy a gyártók és forgalmazók hamarosan képesek lesznek megjelenni a piacon. Számos gyártó jelezte, hogy a megvalósításhoz szükséges fejlesztéseket már elvégezte, így a gyártás rövidesen megkezdődhet. Ezt közel húsz, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtt lefolytatott sikeres gyártói teszt is bizonyítja, emellett több forgalmazó kezdeményezte pénztárgépek engedélyeztetését, az eljárások folyamatban vannak.
Tény, hogy az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépek esetében a teljes átállás az új technológia bevezetésével járó, a gyártókra, forgalmazókra nehezedő nagyobb kihívásra tekintettel a tervezett 2013. július 1-i határidőre várhatóan nem valósul meg. A Kormány ezt felismerve, a nemzetgazdasági tárca javaslatára a fenti határidő két hónapos meghosszabbításáról döntött, és a 2013. június 12-én kihirdetett 1315/2013. (VI.12.) Korm. határozattal a 2013. június 30-i határidőt 2013. augusztus 31-re módosította.
Az adóbevételek tekintetében tájékoztatom, hogy a pénztárgépek állami adóhatósággal való összekötéséről a Kormány pozitív nemzetközi példák alapján döntött. Az intézkedéstől eredetileg várt 95 milliárd Ft bevétel az érintett szektorok legális forgalmának konzervatív bővülését feltételezve került meghatározásra. Bulgáriában a rendszer egyes elemeinek bevezetése körüli hónapokban az áfa bevétel növekedése elérte a bázis 10-40%-át. Horvátországban — ahol bizonyos szektorok esetén 2013. január 1-jétől kerültek bekötésre a pénztárgépek az adóhatósághoz —, a forgalomnövekedés a január-márciusi időszakban 23-42% közt alakult.
Kép forrása: www.index.hu
Az említett külföldi példák alapján a tervezett összeg továbbra is reálisnak tekinthető, így a várt költségvetési bevétel pótlására remélhetőleg nem lesz szükség. Fontosnak tartom azt is megjegyezni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (továbbiakban: NAV) adatainak tanúsága szerint az új szabályok bejelentése óta egyes gazdasági ágazatokban, különösen a kiskereskedelemben és a vendéglátásban, látványosan megugrott a legális forgalom. Az év első hónapjaihoz képest április-május hónapokban már egy kedvezőbb áfa-teljesítés van, s örömteli, hogy a kiskereskedelmi forgalom 3,4 százalékos növekedést mutatott.
Az intézkedéssel közvetlenül összefüggő vállalkozói költségterheket illetően, emlékeztetem Képvisel ő Urat, hogy az online pénztárgép felügyelet megteremtésének fő célja a feketegazdaság visszaszorítása. Az intézkedés eredménye tehát, az adóelkerüléssel tisztességtelen versenyelőnyhöz jutó vállalkozások jogkövető magatartásra szorítása, amely hatás egyidejűleg kiváltja a tisztességesen adózó vállalkozások versenyhelyzetének javulását is, így e kör számára már rövidtávon megtérülhet az átállás költsége, sőt akár egy erőteljesebb haszon elérését is biztosíthatja az érintett vállalkozások számára.
A pénztárgépek 2013. évi cseréjéhez/beszerzéséhez igényelhető pénztárgépenkénti 50 000 forint összegű támogatás a szaktárca szándéka szerint a kis- és középvállalkozói adóalanyi kör számára a többletterhekkel arányos segítséget jelent. A támogatás összege az új típusú pénztárgépek várható árához viszonyítva került meghatározásra úgy, hogy a legkisebb kereskedői rétegnek ("kisboltosok"), akik feltehetően az olcsóbb termékekből választanak, se jelentsen aránytalan terhet a pénztárgép beszerzése.
A pénztárgépgyártást, illetve az adatok továbbításához szükséges távközlési szolgáltatásokat érintő kérdéseket illetően tájékoztatom, hogy annak megvalósítását ma hatályos szabályozás teljes egészében a piaci szereplőkre bízza, megteremtve a szabad verseny lehetőségét.
A pénztárgépekre, illetve az online kapcsolat biztosításához szükséges távközlési szolgáltatásokra vonatkozó követelmények meghatározásakor, a tárca olyan világos és műszakilag megvalósítható szabályrendszer kialakítására törekedett, amely kizárja a forgalomba hozott rendszerek manipulálását, közteherviselés elkerülésére való alkalmazását. Ez egyrészt költségvetési érdek, másrészt a jogkövető kereskedők gazdasági fennmaradásának, a tisztességes piaci verseny megteremtésének feltétele.
A szabályozás kialakításával kapcsolatban felhívom szíves figyelmét arra is, hogy annak kritériumai a piaci szereplőkkel és társadalmi szervezetekkel folytatott több hónapos konzultáció eredményeként kerültek meghatározásra.
Az egyeztetések eredményeként a távközlési szolgáltatás vonatkozásában feltétel, hogy a pénztárgépeknek valamennyi magyar hálózaton működniük kell. Tény, hogy az un. roaming-szolgáltatásból a belföldi mobilszolgáltatók kizárják egymást, erre az állam nem kötelezheti őket, azonban jelen esetben olyan SIM-eket kínálnak a pénztárgép gyártóknak, amelyekre egy külföldi hálózat került hazai hálózatként programozásra így valamennyi pénztárgép, valamennyi magyar hálózaton működni fog. A szolgáltatók tájékoztatása szerint a rendszer működése a felhasználó számára egyenértékű lesz a megszokott hazai szolgáltatással: magyar távközlési szolgáltatóval megkötött szerződéssel, magyar hálózaton fognak működni.
A NAV honlapján elérhető tájékoztatás szerint 2013. május 17-ig az alábbi vállalatok írták alá a szolgáltatás nyújtásához szükséges műszaki kereteket meghatározó jegyzőkönyvet:
- Magyar Telekom Távközlési Nyrt.,
- Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.,
- Mikroháló Távközlési, Szolgáltató Kft.,
- Telenor Magyarország Zrt., valamint
- Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt.
A jegyzőkönyv aláírását követően azon szolgáltatók nevét is közzéteszi a NAV, amelyek jelzik szándékukat a szolgáltatás nyújtása tekintetében.
A konkrét kérdésekre vonatkozóan az alábbiakról tájékoztatom Tisztelt Képviselő Urat:
- A 3/2013 (11.15.) NGM rendelet 3. melléklet I. F) FD) 20 . pontjának törlése éppen az Ön által elkerülni szándékolt helyzetet idézhetné elő, amikor a pénztárgép felhasználója több tízezer forintos költséggel, új adóügyi ellenőrző egység vásárlására kényszerülne, ha egy adott szolgáltató hálózata nem érhető el az üzletéből. (A SIM cseréje biztonsági okból nem lehetséges.) így a szabály fenntartása indokolt. Jelen tudásunk szerint a szolgáltatás díja töredéke lesz az Ön által említett összegnek.
- A roaming a pénztárgépeken alkalmazott technikai megoldás nem jelenti az adatok külföldre jutását, bár az egységes európai piac és az Adatvédelmi Törvény 8. § (4) bekezdése miatt ez nem is tiltható. Az Adatvédelmi Törvény hivatkozott rendelkezése értelmében "az EGT-államba irányuló adattovábbítást úgy kell tekinteni, mintha Magyarország területén belüli adattovábbításra kerülne sor. " Az adatok egyébként igen erős kriptográfiai kódolás után kerülnek továbbításra, amelyet csak a NAV szerverei képesek dekódolni. Ennek megfelelően a választott megoldásnak nincs nemzetbiztonsági kockázata.
- A hatályos szabályozás garantálja a távközlési szolgáltatók közötti tiszta versenyt azáltal, hogy az adatok továbbításához szükséges szolgáltatások nyújtását teljes egészében a piaci szereplőkre bízza. A Képviselő Úr kérdésében említett Mobil-Adat Kft. csak egy abból az öt távközlési szolgáltatóból, amely a NAV nála kapcsolat kiépítése miatt jelentkezett. Nincs olyan jogszabály, amely jelen esetben lehetővé tenné, hogy egy szolgáltató tulajdonosi háttere miatt szoruljon ki a piacról. A szolgáltatókkal szembeni egyetlen követelmény, hogy képesek legyenek biztosítani az előírásoknak megfelelő szolgáltatást.
Minthogy az online pénztárgépekkel kapcsolatos hatályos jogszabályok a NAV-hoz bejelentkezett valamennyi távközlési szolgáltatóra egységesen vonatkoznak, a Képviselő Úr által említett visszás helyzetről nem beszélhetünk.
A Nemzetgazdasági Minisztérium tiszteletben tartja a szabad és megkülönböztetés nélküli verseny elvét, és jelen esetben is valamennyi érintett piaci szereplőt egyenrangúnak tekint.
Budapest, 2013. június 20.
Tisztelettel:
Varga Mihály
Nemzetgazdasági Miniszter