Írásbeli válasz igénylő kérdés
Dr. Kövér László úrnak
az Országgyűlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Magyarország Alaptörvénye 7. cikk (2) bekezdése, az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. § (8) bekezdése és az egyes házszabályi rendelkezésekről szóló 46/1994. (IX.30.) OGY határozat 91. § (1) bekezdése alapján „Milyen lépéseket tesz a Miniszter úr annak érdekében, hogy idén több önkormányzat nyújtsa be igényét a szociális nyári gyermekétkeztetés támogatására?” címmel írásbeli választ igénylő kérdést kívánunk benyújtani Balog Zoltán emberi erőforrás miniszterhez.
Kép forrása: www.martfu.hu
Tisztelt Miniszter Úr!
Az ombudsman tavalyi jelentése szerint 2009-ben 131 ezer, 201-ben 131.484, 2011-ben 135.957, 2012-ben viszont csupán 111.332 rászoruló gyermek részesült szociális nyári gyermekétkeztetésben. 2012-ben az előző évi igénybevételhez viszonyítva 24.625 fővel, azaz 20%-kal kevesebb gyermek jutott hozzá a lehetőséghez. Az előző évh7ez képest mintegy 25%-kal csökkent a támogatást igénylő önkormányzatok száma: míg 2011-ben 1430 önkormányzat igényelt támogatást, addig 2012-ben 366-al kevesebb, csupán 1064 önkormányzat. Az okokat jól ismerjük: a szociális nyári gyermekétkeztetésről szóló tavalyi rendelet két olyan új feltételt támasztott az önkormányzatokkal szemben, amelyeknek azok nem tudtak megfelelni.
A tavalyi én tapasztalatai szerint minden átmenet és előzetes hatásvizsgálat nélkül bevezetett feltételek az alapanyagok egy részének helyi termékből való beszerzésére, illetve a melegétkeztetés biztosítására vonatkozóan, több önkormányzatot is eltántorítottak attól, hogy pályázzanak az állami támogatásra. Ugyanakkor a pályázó önkormányzatok nagy részének is szinte megoldhatatlan nehézséget jelentett a több száz rászoruló gyermek leültetésére alkalmas helyiség biztosítása. Az alternatív lehetőségekről csak júliusban adott ki egy állásfoglalást a minisztérium, amely a külső cégtől megvásárolt melegétel elszámolásának részletszabályait tartalmazza.
Az idei rendelettervezet már lehetővé teszi a szociális nyári gyermekétkeztetés feladatának átvállalását, azaz az önkormányzat átadhatja a feladatot egy külső cégnek, vállalkozásnak. Csakhogy a rendelet ezúttal sem fejti ki részletesen, hogy milyen szerződést kell kötnie az önkormányzatnak a külső megbízottakkal, kell-e a feladatátvállalásról önkormányzati testületi döntés, hogyan lehet majd elszámolni a támogatással stb. A rendelet csak annyit ír, hogy a beszámolóhoz be kell mutatni az étkeztetési feladat átvállalását igazoló dokumentumot. Ugyanez a probléma a termelőtől beszerzendő alapanyaggal kapcsolatban is: ha az önkormányzat nem közvetlenül termelőtől szerzi be az alapanyagot, nyilatkozattal kell igazolnia, hogy az áru termelőtől származik. Ehhez semmilyen formanyomtatványt nem tartalmaz a rendelettervezet melléklete.
Kép forrása: www.origo.hu
A tavalyi tapasztalatok alapján az lenne a kérdésem a Miniszter úrhoz, hogy:
- ha előzetesen nem is, utólagosan végzett-e minisztérium felmérést a tapasztalatokkal kapcsolatban? Az idei rendelettervezet kidolgozása előtt kikérte-e az önkormányzatok véleményét?
- tervezi-e a minisztérium, hogy még a pályázat lezárulta előtt tájékoztatja az önkormányzatokat a feltételek teljesítésének lehetőségeiről, például a feladat kiszervezésének részletszabályairól? Tervezi-e a kormány, hogy egy tájékoztató kampány keretében oszlatja el az önkormányzatok aggodalmait?
- annak érdekében, hogy ne kelljen átadni a feladatot külső vállalkozásoknak, milyen támogatást készül nyújtani a minisztérium az önkormányzatoknak nyári konyha üzemeltetéséhez, illetve ösztönözni azt, hogy szomszédis önkormányzatokkal összefogva szervezzék meg a gyermekek étkeztetését?
- végül: minthogy a Gyvt. tavalyi módosítása felhatalmazza a kormányt arra, hogy alkosson egy átfogó gyermekétkeztetési rendeletet, kérdezném, hogy mikorra várható ez a rendelet?
Várom pontos, részletező válaszait.
Budapest, 2013. március 27.
Szél Bernadett
országgyűlési képviselő
(LMP)